torsdag 28 februari 2013

227. Håll om mig, någonting hotar kväva mig


Jag vill bara att du gillar mig av Ingrid Olsson.
Boken, som är mycket kort, utspelar sig i ett klassrum i ett gymnasium. Det är tonårsångest, ytlighet, skam, olycklig kärlek, frihet, komplex och lycka. Sanningen bakom fasaden lyfts fram med hjälp av massvis av undertext.

Torka aldrig tårar utan handskar
av Jonas Gardell.
Förstås. Jag läser som bäst den andra delen, som kanske är lite bredare och lite mer fantastisk än den första. Det berättas om Rasmus och Benjamin och de andra, dem som frosten tog, blandat med fakta och korkade citat ur artiklar. Det är en viktig trilogi som bör läsas för att vi inte ska glömma bort historien.

Håpas du trifs bra i fengelset av Susanna Alakoski.
Den handlar om att ha blodsband till en missbrukare och att stå handlöst bredvid, ilskan över orättvisan och att kunna förlåta. Språket är avskalat och sätter sig in under huden på läsaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar